Search This Blog

Kelebihan CDI Brt i-MAX 24 steps untuk Pencinta Modifikasi

Brt i-MAX 24 steps
Beberapa jenis CDI BRT yang terdapat dipasaran Malaysia

BRT utk belang ada 4 jenis :-
1. Powermax hyperband
2. Powermax dualband
3. i-max smartclick adjustable
4. i-max smartclick remote programmable

Direkemen dualband dan keatas...hyperband boleh pakai tapi bukan utk performance. ..CDI ~kapasitor discharge ignition...kapasitior tak bole buat pelarasan ouput, kapasitor simpan caj dan kuar kan output saja...hanya bole ejas bila output nk kuar..

BRT I-max 24 step, satu lagi CDI yang menjadi kegunaan untuk masa sekarang. CDI ini diguna secara meluas di Indonesia dan masih lagi baru kegunaannya di Malaysia.

Apakah sebenarnya kelebihan CDI yang boleh diprogramkan?

Pada pengguna yang mempunyai kecenderungan modifikasi melebihi keupayaan standard, akan tiba masanya bilamana modifikasi mereka dibuat secara maksimum kurang memberi 'sengat', bermaksud apa jua modifikasi yang dilakukan, ia kurang memberi kuasa kepada jentera yang dimodifikasi.

Ini kerana, terdapat beberapa komponen jentera yang direka oleh jurutera motosikal mengikut spesifikasi yang dikeluarkan oleh pengilang dan tidak mampu beroperasi melebihi keupayaan modifikasi. Ini termasuklah komponen CDI.

Bagi advance user (mekanik berpengalaman/ tuner jentera) mereka akan mencari sesebuah CDI yang mampu memberi output mengikut spesifikasi jentera yang dimodifikasi. BRT I-max mampu di'isi' dengan jaluran graph kurva tersendiri yang akan memenuhi kehendak modifikasi yang telah dibuat.

I-MAX  yang diprogram mengikuti algoritma Fuzzy Logic sehinggakan corak pengapian dapat dianalisis dan diprogramkan untuk (advance) dan (retard)  mengikuti kesesuaian modifikasi jentera anda serta putaran rpm hingga resolusi 1 rpm. Di lengkapi Algoritma Fuzzy Logic sehingga timing pengapian dapat bergerak mengikuti perubahan putaran mesin dengan resolusi  kurang dari 1 rpm.

Diambil dari (www.bintangracingteam.com)

Kelebihan IMAX Series mengunakan Microcomputer teknologi super masa depan, yaitu :
hemat listrik dan berkecepatan tinggi, hingga 4 kali lebih cepat dari microcomputer pada umumnya.

- BLUE EYES ( Automatic Voltage Sensor)

Blue Eyes adalah satu dari sistem sensor yang berguna untuk monitor tegangan Accu yang masuk ke dalam CDI. Blue Eyes akan nyala bila tegangan yang masuk  ke dalam CDI  tidak normal seperti : accu tekor, kiprok rusak atau  imitasi .
- AUTOMATIC LOW VOLTAGE PROTECTION (ALVP)
  Neo CLICK dilengkapi dengan ALVP  yang berfungsi untuk memproteksi CDI  bila terjadi tegangan lebih pada CDI dan kekurangan   tegangan /accu tekor .


7 comments:

  1. cheetah power lg ok bro

    ReplyDelete
  2. puas hati pakai BRT..ada sesetengah cdi api lg kuat tp tk stabil..selalu rosak.nama cdi dirahsiakn..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. barang aftermarket...memang camtu...tu yg biasa aku standby cdi standard bila ride kemana-mana

      Delete
  3. As'salam admin. Sy ingin bertanya, diantara cdi buatan BRT dan predator, manakah yg terbaik utk suzuki fxr?. yg mana yg memberi hp yg lebih tinggi dan boleh digunakan utk jangka masa yg lama..

    ReplyDelete
  4. As'salam admin. sy ingin bertanya, diantara cdi BRT, cheetah dan predator. manakah yg paling sesuai utk suzuki fxr, cdi yg dpt menghasilkan hp yg tinggi dan dpt digunakan utk jangka masa yg lama.. terima kasih admin..

    ReplyDelete
  5. saya suka produk brt , bisa digunakan pada LC 135 saya

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi memberi komen di blog ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...