Search This Blog

'Balancing' Rim Motorsikal Anda

Ramai pengguna motorsikal kurang menitik beratkan perihal 'balancing' atau dalam bahasa Melayu mengimbang tara rim motorsikal anda tidak seperti pengguna kereta. 'Balancing' adalah didalam bahasa inggeris dan satu perkataan yang tidak asing bagi pengguna kereta, lori mahupun van, tetapi bagi pengguna jentera dua roda, ramai yang masih lagi kurang peka kepentingan balancing ini.

Batu pengimbangan dilekatkan di rim motorsikal
Rim yang tidak dibuat balancing akan mengalami gegaran terutama dibahagian hadapan motorsikal anda disebabkan oleh ketidak seimbangan rim ketika berputar pada halaju yang tinggi. Sama juga konsep bagi sesebuah kenderaan empat roda, yang mana setiap rim perlu dibuat balancing supaya stereng kereta senyap dan bebas getaran.

Getaran terhasil dari SATU punca utama iaitu objek yang berputar. Setiap objek yang berputar pasti akan mengalami getaran JIKA objek tersebut berputar dalam keadaan tidak seimbang. Untuk ssesebuat motorsikal beroperasi dalam keadaan yang selesa, amat disarankan untuk melakukan balancing rim depan dan belakang pada setiap kali penukaran tayar dilakukan bagi mendapatkan putaran rim yang seimbang dan keselesaan ketika membawa motorsikal tersebut.

Rim motorsikal ketika balancing dibuat

9 comments:

  1. Boleh suggest kedai motor yg buat rim balancing sekitar KL?

    ReplyDelete
  2. Boleh suggest kedai motor yg buat rim balancing sekitar KL?

    ReplyDelete
    Replies
    1. di kebanyakan kedai motorsikal superbike...yang biasa aku pegi adalah kedai motor GAYARODA, berhampiran NAN YANG SIANG PAU sunway, sebelah ABX express

      Delete
  3. Berapa cas setiap kali buat balancing

    ReplyDelete
  4. Berapa cas setiap kali buat balancing?

    ReplyDelete
  5. kedai tayar kereta bleh x buat balancing tayar motor

    ReplyDelete
  6. Salam.. moto kapcai ade kedai buat balancing ke? Sye baru tukar tayar dan sdikit gelong, xpnh la lagi request kedai buat balancing

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi memberi komen di blog ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...