Search This Blog

Nisbah Mampatan yang Tinggi, Kelebihan atau kekurangan?

Nisbah mampatan bagi satu pembakaran dalaman enjin adalah nilai yang mewakili nisbah isipadu kebuk pembakaran dari kapasiti terbesar (isipadu pergerakan piston) dengan kapasiti paling kecil (isipadu ruang pembakaran ). Ia adalah spesifikasi asas untuk banyak enjin pembakaran biasa.

Dalam enjin omboh, ia adalah nisbah antara jumlah silinder dan kebuk pembakaran apabila omboh adalah di bahagian bawah strok, dan jumlah kebuk pembakaran apabila omboh adalah di bahagian atas lejangnya.
Sebagai contoh, silinder dan kebuk pembakaran dengan omboh di bahagian bawah strok mungkin mengandungi 1000 cc udara (900 cc dalam silinder ditambah 100 cc dalam kebuk pembakaran). Apabila omboh telah bergerak sehingga bahagian atas lejang di dalam silinder, dan jumlah baki di dalam kepala atau pembakaran dewan itu telah dikurangkan kepada 100 cc, kemudian nisbah mampatan akan berkadaran digambarkan sebagai 1000:100, atau dengan pengurangan pecahan , nisbah mampatan 10:1.

Nisbah mampatan tinggi adalah wajar kerana ia membolehkan enjin untuk mengeluarkan tenaga yang lebih dari jumlah isipadu bahan api yang diberikan dalam bentuk campuran udara-bahan api kerana kecekapan haba yang lebih tinggi. Ini berlaku kerana enjin pembakaran dalaman (internal combustion engine) juga berfungsi sebagai enjin haba, dan kecekapan yang lebih tinggi dapat dicipta kerana nisbah mampatan yang lebih tinggi membenarkan suhu pembakaran yang sama untuk dicapai dengan bahan api lebih kecil jumlahnya berbanding nisbah mampatan rendah, mewujudkan output kuasa yang lebih tinggi dan merendahkan suhu ekzos berbanding enjin yang menggunakan nisbah mampatan rendah.

Bagaimanapun nisbah mampatan yang lebih tinggi akan membuat enjin petrol tertakluk kepada enjin mengetuk (knocking) jika bahan api oktana penarafan (octane rating) yang lebih rendah digunakan , juga dikenali sebagai letupan (detonation).


No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi memberi komen di blog ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...