Search This Blog

Info berkaitan Aci Sesondol (Camshaft) untuk Suzuki BelangR150

Dunia motorsikal tidak pernah lekang dengan pelbagai barangan eksesori termasuklah dengan alatan ganti untuk meningkatkan prestasi jentera beroda dua masing-masing. Pelbagai pengeluar alat ganti berprestasi tinggi (performance) menawarkan produk mereka dipasaran Malaysia sekarang. Salah satu pengeluar alat ganti berprestasi tinggi adalah Namban, sebuah syarikat yang berpengkalan di Thailand dan menawarkan alat ganti berprestasi tinggi untuk jentera Suzuki BelangR150, yang mana ianya adalah alat ganti yang sama ditawarkan di Thailand untuk jentera Suzuki Raiders 150.

Disini kita akan membincang perihal Aci Sesondol ataupun 'Camshaft'. Secara asasnya Aci sesondol adalah Camshaft adalah aci yang diikat atau bahagian yang menolak injap ketika omboh dan engkol berputar dan yang merupakan bahagian penting didalam enjin 4 lejang.

Bahan Binaan aci sesondol

Camshafts boleh dibuat daripada beberapa jenis bahan. Ini termasuk:

Tuangan besi sejuk (Chilled Cast Iron): ini adalah pilihan yang baik untuk pengeluaran yang tinggi. Sebuah Aci Sesondol atau 'camshaft' tuangan besi sejuk mempunyai rintangan terhadap haus kerana cuping (bahagian paling tinggi atau hidung untuk panggilan kasarnya) camshaft telah dirawat secara panas dan sejuk, secara amnya menjadikan mereka lebih keras. Apabila membuat tuangan besi sejuk, unsur-unsur lain ditambah kepada besi sebelum memutuskan untuk membuat bahan yang sesuai untuk kegunaanya.

Billet Steel: Apabila camshaft berkualiti tinggi diperlukan, pembina enjin dan pengeluar camshaft memilih untuk membuat aci sesondol daripada keluli bilet. Kaedah ini juga digunakan untuk pengeluaran yang rendah. Ini adalah proses yang memakan lebih masa , dan pada umumnya lebih mahal daripada kaedah lain. Walau bagaimanapun produk siap adalah jauh lebih hebat. Apabila membuat aci sesondol, CNC mesin bubut (lathe machine), mesin milling CNC dan pengisar camshaft CNC akan digunakan. Jenis bar keluli boleh digunakan, satu contoh yang EN40b. Apabila pembuatan camshaft dari EN40b, aci sesondol juga akan dirawat haba melalui nitriding gas, yang mengubah struktur mikro-the bahan. Ia memberikan kekerasan permukaan 55-60 HRC. Jenis ini camshafts boleh digunakan dalam enjin berprestasi tinggi.

Ukuran Prestasi Berkaitan Aci Sesondol

1. Durasi
Tempoh ataupun durasi adalah bilangan darjah crankshaft putaran enjin di mana injap ditolak keluar dari 'valve seat'. Secara amnya, tempoh yang lebih besar menghasilkan lebih banyak kuasa kuda. Bilangan RPM  biasanya meningkat di mana puncak kuasa kuda akan dapat dinaikkan dengan peningkatan jangka masa ataupun durasi TETAPI dengan mengorbankan kecekapan rpm yang lebih rendah (tork), pelarasan ketika RPM rendah akan menjadi tidak stabil. 

Ramai pembina enjin prestasi mengukur agresif profil perlumbaan dengan melihat tempoh di 0.020 ", 0.050" dan 0.200 ". Dimana nombor-nombor ini dibaca melalui dial yang digunapakai bersama dengan roda sudut (degree wheel). Sebagai contoh, nombor 0.050" adalah hampir sama dengan 12° BTDC dan 42° ABDC dengan jumlah durasi 234°. Sesebuah aci sesondol berprestasi tinggi mampu mencapai durasi sehingga 300° bagi menghasil kuasa kuda yang lebih tinggi

Kesan kedua ketika jangka durasi meningkat adalah semakin meningkat bertindih ataupun 'Overlap', yang merupakan bilangan darjah crankshaft di mana kedua-dua injap pengambilan dan injap ekzos dibuka pada waktu yang sama. Kesan secara ketara pertindihan ataupun 'overlap' yang paling menjejaskan 'idling'.

2. Angkatan atau Lifting
Angkatan atau 'Lifting' adalah kenaikan bersih paduan injap dari kedudukannya semula.Lebih tinggi injap diangkat dari kedudukan tutupnya maka lebih banyak aliran udara yang lebih boleh dibebaskan ke kebuk pembakaran, yang pada umumnya lebih berfaedah. Lif Greater mempunyai beberapa batasan. Pertama, lif adalah terhad dengan jarak kepala injap untuk bersentuhan dengan omboh, jika terlalu rapat injap dengan omboh maka kemungkinan besar akan berlaga pada RPM yang tinggi. Dan yang kedua adalah daya yang lebih besar diperlukan untuk menggerakkan spring injap serta lebih tinggi mampatan spring. Peningkatan lif juga boleh diselaraskan dengan membuat lubang poket dibahagian omboh. Angkatan injap yang lebih tinggi boleh mempunyai kesan yang sama seperti tempoh meningkat atau durasi di mana kesan injap pertindihan boleh dikurangkan. 

Contoh Aci Sesondol Berprestasi tinggi jenama Namban

Aci Sesondol 'Highcam' tahap yang pertama


Aci Sesondol 'Highcam' tahap yang kedua

Aci Sesondol 'Highcam' tahap yang ketiga

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi memberi komen di blog ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...