Bercerita, bersembang serta bertukar info berkaitan dunia permotoran, sukan bermotor dan gagasan ilmiah permotoran
Search This Blog
Saiz Sprocket BelangR150
Perbincangan berkaitan spocket mmg hampir setiap hari diperkatakan, disini aku memberikan pandangan peribadi aku berkaitan spocket....dan pandangan ini tiada kena mengena dengan yg hidup ataupun yg telah meninggal dunia...hanya pandangan semata-mata....
1. bagi yang moto baru kuar kedai, <10,000km milage atau kurang dari setahun amatlah digalakkan kekal bersama spocket std kilang...ini kerana spocket std belangr150 adalah jenis heavy duty dan mempunyai jangkahayat yg tinggi....jika beli baru set tersebut berharga RM150~RM200.....tak rasa membazir ke tukar spoket aftermarket?
2. Ramai yang sedia maklum BelangR150 adalah DOHC, kekuatan dohc nie (torque) datang pada rpm yang tinggi iaitu 8k~9k rpm....jika anda tukar ke spoket kecil nisbahnya (lebih kecil dari 1443 ataupon ratio 3.17) maka agak sukar rpm anda untuk menjengah skala 9k rpm tersebut....so bila power moto tu nak kuar?? ....perasaaan kita je moto laju bila pakai ratio kecil, hakikatnya terpaksa cucuk angin keta/moto/lori utk dapat top, naik bukit hampehhhhh.........
3. Pernah baca/tengok komik INITIAL D?? tgk Initial D second stage dimana kereta AE86 Takumi jem, dan ditukar enjin 4AGE 20 valve?...masa mula2 race dgn enjin baru, Takumi cicir/kalah....dimana dia beranggapan enjin yg baru adalah sama dengan enjin AE86 asal....dan dia silap, enjin 4AGE tersebut memerlukan kuasa pada rpm yang lebih tinggi (11k rpm berbanding enjin asal 9k rpm) utk enjin tersebut mengeluarkan keupayaannya yg sebenar 170hp....mmg ia sekadar kartun, tapi fikirlah sejenak teknologi disebalik cerita tersebut.....mudah-mudahan memberi manfaat kepada kita......
4. Apa yang aku cadangkan disini, selagi moto anda std dan tak pernah cecah rpm12k...maka tak perlulah nak tukar spoket kecil ratio nya...jika badan anda besar, gunalah ratio yg besar melebihi 3.17 (1444,1445), jika mahukan kelajuan, upgrade la moto tersebut (ejos, carb, pnp dan lain2)....JIKA rpm anda mendapat 12k rpm, tukar laa cdi utk buang cut off.....jika moto anda melebihi 13k rpm, BARU LAAAA anda drop saiz ratio tersebut supaya tidak melebihi 13k rpm.....
Sekadar pandangan peribadi.....keputusan terletak ditangan anda semua....
Labels:
Pemilihan Saiz Sprocket
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
ilmu oh limu.. tq bro..:)
ReplyDeleteno problem bro.....
Deleteinfo gempak . flyy dax2 belang
Deletekalau rpm lebih 13...kire2 14...
Deletebrape yg perlu pakai
Sekarang pakai spocket std 14-43..kalau nak tukar spocket 14-41 ok x..berat saya 40 lebih...
ReplyDeletekalau dapat rpm12k pada gear 6, tukar cdi...kalau dapat rpm13k pada gear 6...boleh jaa nak drop spoket
DeleteSaya dah buat carb cdi ejos n pnp..setiap mggu turun selatan. Pki 1442 enjin capai 11.75rpm n klu main long mcm kesian pada enjin. Last2 nie pki 1544 rpm setakat 11.25 tp ok la kot sepanjang 300km perjalanan tu enjin xdela mengerang.. Dpt kurangkan 0.5 ngerang hihi.
ReplyDeleteboleh saja...jika anda selesa dgn saiz spoket anda, boleh maintain dgn yg ada
Deleteklaw guna size 14-45 okay x......
ReplyDeleteboleh...pickup sedap laa
DeleteApa cadangan tuan kalau saya nak main long. Apa saiz yg patut saya pkai? Tq
ReplyDeletekalau moto tak cecah rpm13k, pakai spoket std 14-43 jek....
DeleteKalau Pkai 1441 gear 1~4 sedap sbb blh dpt speed tinggi cpt.tapi masuk gear 5~6 jadi lembam.ssh nak dpt top speed. Moto standard cuma cdi Je tukar.
ReplyDeleteKalau Pkai 1441 gear 1~4 sedap sbb blh dpt speed tinggi cpt.tapi masuk gear 5~6 jadi lembam.ssh nak dpt top speed. Moto standard cuma cdi Je tukar.
ReplyDeletemoto standard better gunakan 14-43
DeleteTop highway sedap ke guna 14-43
DeleteTop highway sedap ke guna 14-43
DeleteTop highway sedap ke guna 14-43
Deletebro...moto standart , pkai 14-39... test dgn kr dpt sbelah meter dia 185 masa top...meter belang 145 jeh rpm 11.5...tp just pkai rantai n sporket 4.15...okay ta ? sbub belang xtgok pada meter kn? tgok sporket guna brapa...?
ReplyDeletehope bagi pendapat....sbub test ngn mmbe belang juga..dia sporket 14-43...meter dia 158, mter sy 140 duk sebelah pkai sporket 14-39 ...dpt top speed 145 saja...apa pndapat admin?sama2 standart tu ...
ReplyDelete"perasaaan kita je moto laju bila pakai ratio kecil, hakikatnya terpaksa cucuk angin keta/moto/lori utk dapat top, naik bukit hampehhhhh........."
Deletebila pakai spoket kecik nie, bila kita meroket mmg rasa syok....terutama bila dapat cucuk angin , sampai berapa laju pon boleh ikut....
TAPI masalahnya bila anda sorang2, then jalan berbukit....agak2 berapa belang anda boleh pegi?....Berbanding plak jika anda mmg nak buat belang tu kuar ujung minggu saja, bukan untuk kegunaan harian....boleh laa pakai spoket kecik2
Bro belang sye boleh dapat 147 je bro ..
ReplyDeletemoto std, ok dah gitu....
DeleteBelang saye pakai sprocket 14-40 ,
ReplyDeletepatutla meter bole pegi 120 je.
igt nk tukar 14-43 balik sepertimane yg admin cdg kn.
nk tgk mcm mane pulak.
btw thanks for the info Admin :D
selagi piston anda std 62mm ori kilang....digalakkan guna 1443....
Deletebro moto jln 130 ja,pa mslh ya..
Deleteowh.. power nye kuar pada rpm 8k~9k ye.... waaah.. malu nye saye... malu nye.... terima kasih atas info....
ReplyDeleteSaye nk set long nk main hightway...sporket brp yg saye perlu pki...sekr ni sy pki spoket 43-14 sje......top speed dpt 130km jer....
ReplyDeleteSaye nk set long nk main hightway...sporket brp yg saye perlu pki...sekr ni sy pki spoket 43-14 sje......top speed dpt 130km jer....
ReplyDeleteDohc tak perlu spoket kecik2...pakai spoket std (1443) dah memadai...nak lagi laju kena upgrade (contoh : Carburator 28mm, ejos yoshi atau M1, head port n polish etc..)
Delete2019, tiada org update pape ke kt page ni ? semua post dh bertahun-tahun :V..
DeleteSalam en.Admin, nak tanya la, saya berat 82kg, nek belang sprocket dah pakai lama, nak tukar pada spoket 14-44 ok kot? sebelum ni standard 14-43 rembat top speed, meter rpm tu dpt cecah dlm rpm10.5k gitu jer, kalo saya tukar spoket belakang jadi 44 tu nanti rpm buleh naik lagi lah kot? gitu? maaf saya nubis carik pengalaman di sini hehehe TQ na~
ReplyDeleteBro hujung bulan nii nk p tangkap belang kt kedai hahaha ada tip penjagaan guna ymha sport ja sblm ni.. xD ty ya agak boleh x join belang r comunity
ReplyDeletetips penjagaan boleh rujuk kat blog nie....minyak hitam, tayar dan sebagainya...nak join komuniti boleh jaa bro....
Deletebelang kalau nak laju tukar ape..!!
ReplyDeletebelang kalau nak laju kena tukar ape..!!
ReplyDeletebelang kalau nak laju kena tukar ape..?
ReplyDeleteMcm nx contax ??
ReplyDeleteboleh email oldtimermiller@gmail.com
Deletesalam bro.. jenis sprocket apa lagi yang boleh pakai utk belang ni.. saya duk cari 13/41 atau 15/47... gi tanya kedai spare part tokey2 kedai confuse skit pasal belang ni.. contoh mcm suzuki fx 125, suzuki smash sama ka tapak sprocket dia dengan belang.. tq
ReplyDeletesalam bro..motor sy dh tkar saiz piston 66mm,cdi ngn carb aftermarket..ap saiz sprocket yg ssuai utk lbih speed..still dgn 1443 ke mcm mna?
ReplyDeletesay suke belang xtau nape
ReplyDeleteSy guna 15-43.. rpm dah 11.5 .meter dapat 149kmh .berat 45kg. Moto baru 9bulan keluar kedai.. std gaban..perlu ke drop lg sporket. rpm cepat naik..5kilo je dah mintak gear lg.. mengerang. Mohon pencerahan..sy set mcm fx125.
ReplyDeleteSy guna 15-43.. rpm dah 11.5 .meter dapat 149kmh .berat 45kg. Moto baru 9bulan keluar kedai.. std gaban..perlu ke drop lg sporket. rpm cepat naik..5kilo je dah mintak gear lg.. mengerang. Mohon pencerahan..sy set mcm fx125.
ReplyDeleteAdmin. Sye nak tnye.. Motor sye pakai uma 28mm enjin standard. Cdi racing. Spoket 1541.. Tpi kenape bile sye nk dptkn topspeed tu bile motor dh laju mcm mnyk dh nk abis perginye.. Kdg2 dh nk mati motor... Mnde ni trjadi bile sye nk dptkn rpm 11k keatas... Mohon bgi penjelasan. sbb pomen kte kene setting sprocket ke 1543
ReplyDeleteAs salam admin. Berat sya 70kg nak pkai spocket 1444 okay tak.
ReplyDeleteAda group belang tak kat sini, whatsapp ke wechat ke?
ReplyDeleteAda group belang tak kat sini, whatsapp ke wechat ke?
ReplyDeleteSalam . Bro belang saya dapat lari 110 je . Saya pernah turunkan spoket . Xsilap dpn trun 13 . Spoket rxz . Nk kne tukar spoket ori kilang balik ke bro ? Mohon pencerahan . Tq
ReplyDeleteKalau rpm 13k agak2 blh tambah lg ke speed moto tu
ReplyDeleteMcm mane nk tambah speed kalau rpm dh sampai 13k
ReplyDeleteKalau rpm 13k agak2 blh tambah lg ke speed moto tu
ReplyDeletekalau main long kat hitway nie ada baiknya pakai 16/43... jimat...rpm10 dah memadai
ReplyDeleteassalam otai. nak tnya sikit. mcm moto sy blok 68 & head pmp & carb uma 30 brpa spoket di perlukan. rim pakai fz 2.50 depan. 3.50 belakang & berat sy 55.
ReplyDeleteminta tunjuk ajar sikit... tq
Assalamualaikumwarahmatuwahhiwabarakatuh..sya mengunakn dzm 200cc jadinya sya bercadang untuk mengunakn saiz spoket dpn 15 dan belakang 40,adakah dgn saiz begini sesuai sya gunakan tuk dpt kn top speed baik utk perjalanan long distance?
ReplyDeleteAssalamualaikumwarahmatuwahhiwabarakatuh...sya mengunakn demark dzm 200cc dn sya ingin megunakn saiz spoket dpn 15 dn blkng 40..adakah saiz yg demikian sesuai untuk top speed untuk long distance?
ReplyDeleteKalau berat saya 88, nak pakai spoket berapa ya? Nak laju and pickup sedap..
ReplyDeleteÀsalamulaikum kalau block 70mm berapa spoketnya yer gear 6 takder topspeed
ReplyDeletemaaf admin nk tnye kalau belang standard bagos pakai cdi ape??
ReplyDeletemaaf admin nk tnye kalau belang standard bagos pakai cdi ape??
ReplyDelete