Modifikasi fizikal
Modifikasi fizikal Suzuki BelangR150 dilakukan bagi memberikan kendalian (handling) yang lebih baik ketika diselekoh. Fizikal juga perlu dinaik taraf bagi memberikan pengendalian yang lebih baik sesebuah motorsikal ketika memecut. Dibawah merupakan salah satu cadangan modifikasi fizikal dan jenama yang dikemukakan boleh berubah mengikut selera anda.
Monoshock system |
Floating Disc |
Ceramic carbon brake pad |
Steel braided brake hose |
Racing Boy 125z Sportrim 2.50 rear 1.85 front |
Pirelli Diablo Supercorsa SC2 |
Handle Damper |
UMA Racing Fast Throttle |
Goodrich steel braided |
1. Spesifikasi 147cc (Piston 62mm)
Spesifikasi standard ini menggunakan omboh (piston) saiz asal dari keluaran kilang dan spesifikasi ini sesuai bagi mereka-mereka yang tidak terlalu ekstrem modifikasi dan juga untuk mereka-mereka yang mementingkan prestasi yang sederhana. Spesifikasi ini sesuai digunakan untuk perjalanan jauh tanpa perubahan melampau terhadap motorsikal. Spesifikasi ini telah diuji beberapa kali didalam siri kejohanan endurance kebangsaan 2012 dan 2013 selama 4 jam.
Piston 62mm dari T.K.R.J |
Full System AHM M1 |
Custom Camshaft |
4mm Shim special custom |
Port n Polish |
Jetting |
UMA Racing Carburator |
Jetting Kits |
CDI aftermarket |
Installation......... |
Mikuni VM30 Sudco...mainan terbaru |
2. Spesifikasi 177cc (Saiz piston 68mm)
Spesifikasi ini digunakan ketika untuk menyertai Selangor Motor Race (SMR) (tak sempat menyertai SMR lagi) dan juga ketika penyertaan Saturday Night Fever (SNF) di litar SIC, Sepang pusingan kedua 2013 yang lalu. Spesifikasi ini juga boleh digunakan untuk perjalanan yang jauh tetapi pemerhatian terhadap kondisi jentera amatlah perlu dan sangat dititikberatkan bagi mengelakkan permasalahan diatas jalanraya. Spesifikasi ini bagi mereka yang mementingkan prestasi motosikal tanpa perlu pengubahsuaian enjin yang ekstrem.
YZ125 Ignition Coil |
Upgrade Oil Cooler |
Spring Valve FXR |
Exhaust ELMER Full System for 200cc |
Low Cam High Performance Camshaft system speacial custom from Thailand |
Iridium Power Spark Plug Made in Japan |
Special tuned and porting air flow carburetor system |
Special custom clutch system |
BRT I-Max Super 24 step |
3. Spesifikasi 187cc (piston 70mm)
Spesifikasi ini dikhaskan untuk kegunaan litar lumba dimana spesifikasi ini digunapakai untuk kejohanan Saturday Night Fever (SNF) selepas spesifikasi 68mm gagal untuk bersaing dalam kategori 200cc yang lalu. Spesifikasi ini tidak sesuai untuk kegunaan jalanraya kerana terdedah dengan pelbagai risiko seperti haba lampau (over heating) dan lain-lain lagi.
70mm piston |
25mm intake valve |
power cable |
Special gasket |
big valve |
Oil Catch Tank |
Gearbox |
To be updated, stay tuned....................
bengkel mana?? ingt nk upgrade sikit motor
ReplyDeletemaaf, saya bukan pomen...saya upgrade moto sendiri saja....
Deletecable clucth moto ape yg sesuai untuk belang, selain suzuki
ReplyDeletecuba kabel moto vespa
DeleteMaaf, nak tanya spec 177cc piston 68mm ..
ReplyDeleteberapa modal habis dan apa yang perlu jaga setelah upgrade ke spec ini ?
tq
jumlah keseluruhan dalam rm4000 lebih kurang....
Deleterm4000 tu tak termasuk gearbox dan valve besar
Deleteterima kasih admin :)
DeleteTumpang tanya..
ReplyDeleteuntuk Spesifikasi 177cc (Saiz piston 68mm) berapa modal habis ?
tq
kos bergantung kepada pomen yang buat...kalau sekadar blok dan piston dalam rm250-rm500....bergantung juga pada barang ori atau local
Deleteoil miller.. ade jual oil catch tank?
ReplyDeleteaku beli kat YY Pang, seksyen 25, shah alam
Deleteoil catch tank satu
ReplyDeleteTumpang tanya
ReplyDeleteMoto masih standerd kalau nk guna carb aftetmarket cm vm30 sudco ok?? Ada effect apa2 x?? Ty
bergantung kepada cc motor anda....jika cc motor anda melebihi 160cc, boleh dicuba untuk memakainya
DeleteAdmin ada terbaca satu website ... stroke dia jadi 54,8mm guna stroke pin 3mm.. nk g konvoi x lama lagi...ada tips2 konvoi gan moto 200cc keatas.. berjarak ambo kena tinggai nnti.. xD
DeleteBerape ye harga kalau nk tuka cam dgn block je modal
ReplyDeleteBrape ye modal kalau nk tuka cam dgn block je
ReplyDeleteSalam, tumpang tanya admin..
ReplyDeleteSaya bru beli belang tahun ni.. standed mto klaw kuar kdai mmg 120-130 je ke? Berat sye dlam 88kg..
Lg satu admin mintak tips untk cecah dlam 140-150.. harus tkar cdi ngan sproket kah?
Maaf bertanya admin.. sy baru guna belang.. knp ssh sgt nk dpt redline
ReplyDeleteAssalamualaikum..belang std kalu tkar carb racing powerjet 28mm,cable coil plug racing&ekjos open 28mm..apabila start..enjin idop cme mslhnye xdpt nk rem trotel myk sbb klu rem je ataw cba nk starting mto..enjin mti..kdg2 ok je blh plak rem n blh je starting tp xdan abis gear akan drop n mti smla enjin srta kmbli xleh rem..pastu timing plak cm xde respon lsg smada ejas tnggi/rndah..mj-120 pj-42 pstu wrna plug ad putih2 sket kt tgh n kliling smua khtamn..adkah mslh brpnca drpd pj kcik n xspport myk ataw mslh lain??hrp sgt2 jasa baik tuan admin agar dpt mmbntu sy mnylsaikn mslh sy ni..skian
ReplyDeleteSayang la...separuh pic da xde...anyway terima kasih...
ReplyDeletesalam . blok brand apa yng bagus utk belang ? kalau pakai 68 berapa modal ek hanya tukar blok d piston saje ?
ReplyDelete