Ramai yang membuat keputusan untuk menukar karburetor motosikal dengan tujuan untuk meningkatkan prestasi jentera mereka. Ramai juga bertanya jenis karburator apakah yang sesuai untuk dimuatkan ke jentera masing-masing. Disini kita akan membincang jenis karburator yang sesuai dengan penggunaan jentera masing-masing.
Karburator PE 28 |
Secara amnya, terdapat dua jenis karburator yang biasanya mudah didapati di Malaysia iaitu jenis slide bulat (karburator NSR150 pe, pwl, ts125) dan jenis slide petak (pwk, TM MJN). Slide karburator digunakan ditengah-tengah karburator iaitu ditempat venturi karburator dimana bertindak sebagai tempat penyelarasan pembekalan udara ke enjin. Kepelbagaian saiz venturi di karburator juga menyebakan aliran minyak yang bercampur di karburator juga akan dilaraskan mengikut kehendak rpm enjin.
Prinsip operasi karburator |
Gumpalan udara pada rpm tinggi |
Karburator PWK 28 Slide petak |
Kelemahan utama pada slide petak ini adalah tumpuan tegasan ricih yang disebabkan oleh udara laju pada rpm tinggi tertumpu pada slide petak tersebut, menjadikannya mudah pecah.
Secara kesimpulannya, slide petak mampu memberikan prestasi yang lebih baik terhadap jentera berbanding slide bulat. Akan tetapi slide petak yang mudah pecah berbanding slide bulat menjadikannya kurang diminati. Ini kerana serpihan slide yang pecah tersebut jika termasuk kedalam kebuk pembakaran enjin, mampu merosakkan valve dan piston jem.
Salam admin, tumpang tanya, saye guna carb pe30, moto standart , just main ekzos sahaje, time pickup memang sedap, tapi pulas nak ke top tuh dy macam ade berat sikit, kene pakai host air filter ke ? Or salah set jetting, mj 120 pj 37.5
ReplyDeleteMoto jenis ape bro guna?Pj tu bro kena kechik kan sikit..guna 32.5 mj tu kasi up 130 inshallah ringgan
DeleteMj115 pj35 ...
ReplyDeletetzm sesuai masuk moto standrt?
ReplyDelete